• 1159
  • 836 مرتبه
اولین رویداد صنعتی مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی SPX

اولین رویداد صنعتی مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی SPX

1399/09/24

نخستین رویداد صنعتی نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران-خراسان رضوی (Matchmaking Day) با هدف معرفی این مرکز به عنوان یک مرکز ملی جهت تسهیل فرآیند پیمان سپاری، ایجاد و توسعه بازار برای کمک به ارتقاء و توانمندسازی تولید کنندگان و همچنین تشریح نیازمندی­های حوزه تجهیزات شرکت بهره­برداری نفت و گاز شرق و بهره­مندی از پتانسیل­ها و ظرفیت­های تولیدکنندگان داخلی با حضور 140 نفر از مدیران و مسولان شرکت شهرک­های صنعتی ایران، استانداری خراسان رضوی، اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی، مدیران تشکل­های صنعتی، شرکت بهره­برداری نفت و گاز شرق و تولیدکنندگان تجهیزات نفت و گاز در تاریخ 24 تیرماه 1396 در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور(مشهد مقدس) برگزار گردید.

در این مراسم که در ساعت 9:30 صبح با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز گردید، مدیر عامل شرکت شهرک­های صنعتی خراسان رضوی به عنوان اولین سخنران به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان نظام مبادلات پیمانکاری فرعی را از مدل‌های کمک به توسعه صنایع کوچک، مدل پیمانکاری فرعی دانست که در این مدل برد کاری پیمانکاران فرعی بالا رفته و این گروه ارتقاء پیدا می‌کنند.

وی افزود: در این مدل، پیمانکاران اصلی خدمات مشاوره در راستای توانمندسازی آنان ارائه می دهند، لذا این مهم در سال اقتصاد مقاومتی تولید- اشتغال برای توانستن در صنایع کوچک و تقویت آنان در جهت خودکفایی مؤثر است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های ما در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی حمایت از صنایع کوچک و ایجاد تسهیل در امور آنها است، خاطرنشان کرد:  در این راستا و به منظور استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در جهت تأمین نیازهای صنعت نفت و گاز کشور و جلوگیری از خروج سرمایه‌های ملی، نمایشگاهی از قطعات و تجهیزات نفت، گاز و صنایع وابسته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی دایر شده است و این نمایشگاه درجهت ارتقاء ساخت داخل و تامین نیازهای داخلی برپا شده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق نیز در این مراسم گفت: این شرکت از نهادهای پیشرو در ساخت قطعات مربوط به استخراج و بهره برداری از چاه های نفت و گاز است که نتیجه تلاش های این شرکت منجر به بومی سازی حساس­ترین و پیچیده­ترین قطعات مربوط به رشته­های حفاری از چاه­های گاز شد که در گذشته فقط شرکت­های خارجی آن را می­ساختند.

مهندس محمد مام بیگی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق سومین شرکت زیرپوشش شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مسئولیت تولید، تفکیک اولیه و انتقال گاز و میعانات گازی برای تامین خوراک پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد در شرق ایران، مسئولیت تولید گاز و میعانات گازی از مخازن گاز مزدوران، مخزن شوریجه، میدان گازی گنبدلی و میدان توس، گازرسانی به پنج استان خراسان رضوی، مازندران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و بخشی از سمنان و تامین خوراک پتروشیمی خراسان و سوخت نیروگاه نکا را برعهده دارد.

در ادامه نایب رییس اتاق بازرگانی ، صنعت ، معدن و کشاورزی استان در سخنرانی خود ،اعتلای اقتصاد مقاومتی را در گرو حمایت از ساخت قطعات و تجهیزات  در داخل کشور دانست. محمودی با بیان اینکه نظام مبادلات فرعی صنعتی  و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات نفت و گاز همواره یکی از دغدغه های  کارشناسان، تولید کنندگان، جامعه و دولت درعدم وابستگی  به واردات و حمایت از تولیدات داخلی بوده است تصریح کرد: با ایجاد اقتصاد مقاومتی می توان از واردات بی رویه و مشکلات اقتصادی اجتماعی که با نواسانات قیمت نفت به وجود می اید، جلوگیری نمود. اقتصاد بایداقتصادی درون­زا و برون­نگر باشد یعنی با اینکه از دانش و فناوری داخلی حمایت می­کند رویکردش به بازارهای بین المللی و تولید برای صادرات باشد که در این راستا شرکت­های دانش بنیان نقش به سزایی خواهند داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیزگفت: دولت با رفع تحریم‌ها نشان داد که می‌تواند از پس مسائل اقتصادی بربیاید پس همه موظفیم به عملکرد آن خوش‌بین باشیم.سیدحسن حسینی با بیان اینکه بزرگترین مشکل تولید در کشور مباحث پولی است، عنوان کرد: در زمان تحریم‌ها مبادلات بین‌المللی پول متوقف شده بود و با توجه به اینکه وام ماشین‌آلات و لوازم یدکی تنها از طریق نظام بانکی و LC ممکن بود، تجارت با کشورهای اروپایی دچار مشکل شد.

وی با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌ها محاسن زیادی برای اقتصاد خواهد داشت،‌ اظهار کرد: با این اتفاق قیمت‌ها و هزینه انتقال پول کاهش پیدا می‌کند درحالی که در گذشته باید حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه پول را به کشورها پرداخت کرده و اطمینانی نیز وجود نداشت که پول به دست خریداران برسد.

در انتها عامل توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی(spx) )در خراسان رضوی گفت: مدل توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی یکی از روشهای عمده توسعه صنایع کوچک و متوسط به ویژه در حوزه پیمانکاری صنعتی است.
رضا نقی زاده کاشانی افزود: ایده اولیه ایجاد این مرکز در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد موسوم به 'یونیدو' از سال 1970 میلادی شکل گرفت و تا سال 1985 به شکل امروزی خود درآمد.
وی ادامه داد: هدف این برنامه تقویت توانایی صنایع کوچک و متوسط برای افزایش تولید و اشتغالزایی آنها، به روزآوری فرایندهای فنی و محصولات، بهبود قابلیت بین الملی آنها در جذب سرمایه گذاری و سفارشهای خارجی، تشویق جایگزینی واردات و رشد صادرات محصولات تولیدی بوده است.
عامل توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی گفت: ایجاد مرکز یا دفتر غیرانتفاعی برای برقراری ارتباط بین پیمانکاران اصلی و فرعی توسط سازمانهای دولتی یا تشکلهای بخش خصوصی از راهکارهایی است که می تواند در تولید و ارتقا محصولات صنعتی موثر باشد.

پس از پایان سخنرانی ها ، دفتر محلی مرکز مبادلات پیمانکاری فرعی – خراسان رضوی و نمایشگاه تخصصی کالای مورد نیاز شرکت بهره برداری نفت و گاز با حضور مدیران و مسئولین افتتاح گردید.
پس از افتتاح نمایشگاه نیز جلسه B2B میان مسئولین دفتر نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ، مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق و تولید کننده گان تجهیزات نفت و گاز برگزار گردید.

این نمایشگاه از تاریخ 24 تیر لغایت 1 شهریور ماه جهت بازدید تولید کنندگان در محل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور دایر می باشد.

 

فایل های پیوست